zondag 31 december 2017

22 december 2017

Na het succes van de vorige keer besloot ik de zelfde manoeuvre (2 VPS draaien naar het midden) nogmaals te doen maar nu de draai eerder in te zetten zodat de Rebelschepen niet langs de Victorie konden vliegen. Daarnaast wilde ik de  Victorie met de Commander aan de buitenkant hebben om te voorkomen dat deze zou sneuvelen en ik mijn voordeel van de gratis tokens zou kwijtraken.

Dit keer heb ik wel de lijst van mijn Imperial fleet:

Victory II-class Star Destroyer

Grand Moff Tarkin
Wulff Yularen
Gunnery Team
Expanded Hangar Bay
Overload Pulse
Enhanced Armament

Victory II-class Star Destroyer

Defense Liaison
Expanded Hangar Bay
Enhanced Armament

Squadrons

Colonel Jendon Lambda-class Shuttle
Morna Kee VT-49 Decimator
YV-666
Whisper TIE Phantom Squadron
Howlrunner' TIE Fighter Squadron
4x TIE Fighter Squadron

Setup

Dit keer was ik de eerste speler en de Rebels kozen voor Contested Outpost als Objective. Jammer voor ze dat ze de kaart niet goed hadden gelezen waardoor de Outpost voor mijn Victories kwam te liggen (beginnersfout).
De Rebels hadden dit keer besloten helemaal aan de ander kant van het speelveld te beginnen wat mij meer dan genoeg tijd zou geven om mijn draai te maken. 

Omdat de Outpost vlak voor mijn schepen lag was het plan om de draai te maken en de 2e Victory (met mijn Commander) zolang mogelijk  in range van de Outpost te houden en met een beetje geluk alle Victory tokens te pakken.






 Na de 1e ronde


 Dit keer begonnen de Victories meteen met hun draain. De 1e Victory met een speed van 1 en de 2 met een speed van 2 om naar de Outpost te racen.
De Rebels kozen ervoor om als een cluster te komen. Dit kwam mij goed uit omdat ik dan mijn Tie fighters bij mijn schepen kon houden en met Squadron commands de hele Rebel cluster weer vast zou proberen te zetten.
De Outpost was meteen in bereik en Victory token 1 was binnen.








Na de 2 ronde

De Rebels werden uit elkaar getrokken door het snelheidsverschil. Ik besloot om mijn squadrons te splitsen en 2 Tie fighters met Colonel Jendoniets (om op afstand toch de squadron commando's uit te kunnen voeren) voor de 2e Victory te spelen om eventuele squadrons op te vangen.
De bulk van de Tie fighters lag bij de 1e Victory met 2 squadrons ( Morna Kee en YV-666) iets achter als 2e buffer.


De 2e Victory lag bovenop de Outpost met een snelheid van 1 (Victory token 2). Ik wilde in de volgende ronde de snelheid terug brengen naar 0 omdat de Rebelschepen niet in mijn buurt konden komen en de squadrons opgevangen konden worden.

Na de 3e ronde

De Victories hebben de draai gemaakt en wachten de Rebelschepen op. Alle rebels zitten in de front arc van de 1e Victorie. De eerste CR90 is gesneuveld in 1 roll vanaf de front arc (3x rood, 3 maal bauw allemaal hits) De Tie figters hebben behoorlijk huisgehouden onder de X- Wings. De aces doen hun werk goed en de extra dobbelsteen (swarm) en Howlrunner (rerol) zogen ervoor dat de ene na de andere X-Wing in stukken geschoten wordt.
En de 2e Victory heeft weer een victory token te pakken (zit ook in de naam 😁).
De Rebels moeten vlak langs de rand van het speelveld vliegen wat ze behoorlijk beperkt.






Na de 4e ronde

Het plan lijkt te werken. De Rebels zitten vast in de front arc van de 1e Victort en de Nebula zit in de side arc van 2 Victories. De voorste Victory heeft behoorlijke klappen gehad maar met de shields en de hul van 8 kan hij behoorlijk wat hebben.
De Rebel squadrons zitten allemaal vast (engaged) en aan de kant van de Empire zijn er nog steeds squadrons die vrij kunnen  rond vligen en daar waar nodig hulp kunnen geven.



 

 

 

 Na de 5e Ronde

 Missie geslaagd. De 2e CR90 en een Nebula zijn aan flarden geschoten. De Rebels zijn verslagen in het gevecht en met victorie tokens.















Na de 6e ronde

De 2 Victories liggen naast elkaar. Dit betekend dat de achterste Victory een dobbelsteen moest inleveren en de Nebula de laatste ronde overleefde.
De squadrons waren goed bezig geweest maar daar was meer te halen geweest.

 

 

 

 

 

 

Analyse

De opzet zoals deze nu is werkt als een trein. De Rebels krijgen net genoeg ruimte om langs te vliegen aan de kant die mij het beste uitkomt en de squadrons werken goed samen. Als 1e speler had ik niet genoeg schepen om echt voordeel te halen maar het gaf wel weer het voordeel dat de Rebels die in de arc kwamen eerst klappen kregen voor ze iets konden doen. Howlrunner met 1 of 2 Tie figthers geeft een voordeel omdat ook in de squadron fase de eerste klap uitgedeeld kan worden en de Rebels alleen maar kunnen reageren. En natuurlijk hielp het dat de Rebel de kaart niet goed had begrepen maar ook zonder de victory tokens was het een ruime winst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten