zondag 31 december 2017

7 december 2017

Hier het verslag van de Star Wars Armada Battle van 7 december 2017.

We hebben 2 coresets,  Rogues and Villains, Imperial Fighter Squadrons II en Rebel Fighter Squadrons II.

Setup

Helaas ben ik de precieze opzet kwijt maar mijn plan was om met de 2 Victory Star Destroyers aan de rand te beginnen en dan een draai te maken naar het midden. De VPS is een traag schip terwijl de rebels met hun Nebula's en CR90's juist snel en wendbaar zijn. De achterkant van de VPS is het zwakst (1 shield en maar 2 rode dobbelstenen) dus ik wilde voorkomen dat de rebels achter mijn VPSen konden komen. Door aan de rand te beginnen waarbij de 2e VPS de achterkant van de 1e kon bewaken. Met Vazal had ik de manoeuvre een paar keer geoefend zodat ik een idee had hoe ik het moest doen. Of het echt zou werken?

Hier is de opstelling na de setup:

De 2 VPSen staan aan de rand en de squadrons had ik verdeeld zodat elke VPS een cluster van squadrons om zich heen had om de Rebels op te vangen.
De Rebels kwamen met 1 CR90 en 2 Nebula's. Als 2e speler koos ik Superior positions waarmee de Rebels als eerste al hun schepen moesten plaatsten zodat ik kon kiezen aan welke kant ik de VPSen zou neerzetten.

Ik koos ervoor om allebei de Victories een snelheid van 1 te vliegen waarmee ik de Rebels dwong om naar mij toe te komen en hopelijk zou ik de draai op tijd kunnen maken.







Na de eerste speelronde:


Na de eerste beurt waarbij de Victories 1 rechtdoor vlogen en de squadrons alle Rebel squadrons hadden vastgezet was er nog niet veel gebeurd. Ik was blij dat de Rebels op snelheid aankwamen vliegen. Ik had ijn squadrons naar het midden gevlogen om de Rebel squadrons op te vangen zodat alle squadrons vast zaten en de Rebel schepen midden in de cluster van squadrons vast zouden komen te zitten. De Rebel schepen begonnen zelfs van mijn schepen weg te vliegen om te voorkomen dat ze helemaal vast zouden komen te zitten in de squadrons. Of dat een slimme zet was?








Na de 2e ronde

Mijn plan begon te werken. De Victories nog steeds op snelheid 1 rechtdoor, alle squadrons waren in gevecht en de rebel schepen wilde om de squadrons heen te draaien. Om dat te kunnen doen moesten ze om het astroide obstakel heen wat ze nog verder weg stuurde. Mijn plannetje begon te werken. De Rebels zaten vast tussen de obstakles en mijn Victories konden gaan beginnen met draaien.











Na de 3e ronde

Eindelijk begonnen de Rebel schepen in te draaien. Ik rekende erop dat de achterste Nebula de draai niet zou kunnen maken omdat zijn snelheid te hoog was. De squadrons waren in gevecht maar ik had kans gezien om 1 squadron uit de cluster weg te spelen en deze heb ik in het pad van de Rebelschepen gebracht in de hoop dat een paar schoten te kunnen lossen als ze aankwamen.
De Victories waren begonnen met het indraaien. Door Nav commando's te gebruiken hoopte ik ze iets sneller te kunnen draaien dan gepland. Wat de aankomende Rebels schepen mijn front arc zou drijven.







Na de 4e ronde


De Victories hebben de draai gemaakt. De voorste heeft de Rebel squadrons in vizier en kunnen dat tuig uit de de lucht gaan schieten. De Rebel squadrons hebben behoorlijk huisgehouden en een hoop Tie fighter zijn in stukken geschoten maar ik zie de Tie fighters als cannon fodder en maakte me geen zorgen over de Rebel squadrons omdat met nog 1 ronde te gaan weinig schade konden aanrichten omdat ik nog genoeg squadrons had om ze weer vast te zetten.
De Rebelschepen waren nog steeds aan het indraaien en hadden en hadden in hun draai elkaar geraakt wat 2 schepen een hul damage gaf waar ik niets voor hoefde te doen :-)






Na de 5e ronde

Plan gelaagd. D Victories zijn helemaal gedraaid. De achterste Nebula had inderdaad de draai niet kunnen maken en was van het speelveld gevlogen (gratis punten voor de Empire). De CR90 en de was in de side arc van de voorste Victorie terecht gekomen en de overgebleven Nebula  in de front arc.
De rebels hadden er zolang over gedaan om in mijn  buurt te komen dat de schepen  niet echt op elkaar hebben kunnen schieten. De Rebels hadden een paar Tie fighters uit de lucht geschoten maar de Rebelschepen konden niet achter de Victories komen en met het van het speelveld vliegen van de Nebula was het een overwinning voor de Empire!






Na de 6e ronde

Helaas geen foto van de 6e ronde maar hier is wat er gebeurde:
De CR-90 kwam in de side arc van de 1e Victory terecht. Helaas door een slechte rol (3 rode blanks 😭) gebeurde er in die ronde weinig. De 1e Victory kreeg nog wat hits te verwerken maar niet genoeg om kapot te gaan.

Analyse

De Victories moeten eerder met hun draai beginnen. Als de Rebelschepen niet hadden omgevlogen was het mogelijk geweest dat ze toch aan de achterkant waren gekomen. De Tie fighters hebben goed werk geleverd en gedaan wat ze moesten doen: De X-Wings en de Millenium Falcon uit de buurt van de Victories houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten