zondag 31 december 2017

Star Wars Armada

Sinds een paar weken speel ik samen met Michel Star Wars Armada. Michel had het spel gekocht op een beurs en vroeg of ik het een keer met hem wilde spelen. Hij zei dat we wel ruimte nodig hadden want het was een tafel spel. Omdat ik een eigen kantoor heb met een grote vergadertafel  besloten we om het daar te spelen.

We hadden 1 core set en Michel had ook een spelmat gekocht.






De eerste keer was het kijken hoe het allemaal werkte en ik was verkocht. Wat een geweldig spel. De modellen zijn heel gedetailleerd en met de kaarten die erbij zitten om je schepen verschillende wapens en upgrades te geven kent het spel heel veel diepte.

De eerste keer hebben we de tutorial gespeeld uit de handleiding. Met een fles whiskey en een portie flammetjes hadden we een avond vol lol. Door de tutorial te spelen (alleen de schepen en squadrons zonder de upgrade kaarten) leerde we de regels snel en was de eerste speel ervaring niet overdonderend.

De 2e keer kwamen de kaarten erbij (weer flammetjes en whiskey natuurlijk) Michel had ook wat squadrons gekocht waarmee het spel nog leuker werd en na wat youtube filmpjes kijken en lezen op het Internet besloot ik om ook een core set te kopen en een speelmat (de deadstar) zodat we meer ruimte hadden om te spelen.

Het advies dat gegeven werd door ervaren spelers was om een keuze te maken voor een factie. Als je meer schepen wilt hebben is het een kostbaar spel en om dan 2 facties te spelen wordt dan een behoorlijke aanslag op je portemonnee. Na overleg besloot Michel dat hij graag de rebels wilde spelen wat mij de Empire gaf. Met 2 core sets heb je al een behoorlijke lading schepen en squadrons.

Ik ben gaan zoeken hoe ik het spel beter kon leren spelen en hier wat tips voor de beginnende spelers:
  • Om te leren hoe je een vloot kunt bouwen is er een website waar je kan aangeven welke onderdelen je hebt en kun je een vloot laten samenstellen: http://armada.fabpsb.net/gindex.php#etiquette.
  • Op youtube zijn een hoop video's te vinden maar mijn favoriet is Cradbok. Hij verteld over de verschillende schepen, tactieken en hoe je het spel moet spelen. Hij is enthousiast over het spel en dat maakt het fijn om naar te kijken.
  • Omdat ik elke dag naar mijn kantoor wandel ben ik opzoek gegaan naar podcasts zodat ik onderweg kan luisteren en firewhenready   is mijn favoriet. Helaas is de laatste van juni maar Jim verteld over de schepen, de kaarten en over zijn belevenissen tijdens het spelen. 
  • Er is ook een online tool waarmee je kunt "leren vliegen" zonder dat je een tegenstander nodig hebt: Vasal is een online engine om bordspellen te spelen en er is ook een Star Wars Armada module. Mijn advies is om de youtube tutorials te kijken omdat de interface best wel imponerend is.
In de volgende posts zal ik meer vertellen over mijn leer ervaring en verslag doen van onze wekelijkse space battles.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten