zondag 14 januari 2018

12 januari 2018

Nu ik de core set ken was het tijd voor wat nieuwe schepen. Michel had gekozen om Rebels te spelen en dit maakte dat ik Empire zou spelen. Om mijn vloot wat meer keuze te geven heb  ik in de kerstvakantie een paar schepen gekocht:
Imperial Star Destroyer (Het grootste ship met Dart Vader als Commander, een must have)
Gladiator (snel en wendbaar)
Light cruiser (support om de ISD te beschermen tegen flankers)
Raider (Anti squadron)
En om te voorkomen dat Michel Morna Kee (Da Bitch) zou omsmelten: Imperial Fighter Squadron II.

Na de trage VSD acties wilde ik een fun vloot met de IDS en Darth Vader. Het plan was simpel: Op volle snelheid al schietend dwars door de Rebels heen vliegen en op die manier voorkomen dat de Rebels in de flank zouden kunnen aanvallen. Omdat ik snel wilde vliegen en zoveel mogelijk schade wilde doen moest ik zoveel mogelijk zwarte dobbelstenen voor short range en rerolls waar het kan.

Vloot (400 punten)

Imperial I-class Star Destroyer

Darth Vader - Rerolls
Support Officer - Alle dials van de ISD vervangen
Relentles- 2 ipv 3 command dials om sneller te kunnen reageren

Gladiator I-class Star Destroyer

Ordnance Experts  - Reroll zwarte dobbelstenen
Engine Techs - 2 keer vliegen
Assault Concussion Missiles - Extra schade bij een zwarte crit

Demolisher - Eerst vliegen, dan aanvallen

Arquitens-class Light Cruiser

Redundant Shields - Gratis shield repair

Squadrons

Morna Kee VT-49 Decimator
VT-49 Decimator
Maarek Stele TIE Defender Squadron
TIE Defender Squadron
TIE Phantom Squadron

Objectives

Opening Salvo
Hyperspace Assault
Superior Positions

Setup

Michel had de minste punten en koos als objective "Opening Salvo". Het plan was om zo snel mogelijk aan te vallen en om meteen de ton te zetten werd nadat het eerste rebelschip verscheen de Imperial Star Destroyer er recht tegenover gezet. De Rebels kwamen daarna met squadrons waar het antwoord natuurlijk squadrons waren uiteindelijk stond alles recht tegenover elkaar en kon de shoot-out beginnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na de  1e ronde

Alle Imperial schepen kwam op volle snelheid (3) aan vliegen. Netjes op 1 lijn. De rebels waren verrast want de afgelopen weken had het gevecht zich, vanuit Empire, rustig ontwikkeld met een snelheid van 1 en dan draaien waarmee de rebels een kans hadden om zicht te positioneren. Dit keer was het anders, de hele rebelvloot staarde in de lopen van de Emprire guns.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na de 2e ronde 

Een cluster van schietende schepen de stukken vlogen ervan af. Zwarte crits, opluchting bij de rebels als er blanks waren paniek als ze "ge-Darth-Vaderd" werden en alle blanks werden gererold. De Gladiator vloog onverschrokken de rebel MC-80 Battle Cruiser aan en met behulp van de Engine Techs stopte hij langszij buiten het bereik van de voorste vuurlijn. De ISD was het gevecht aangegaan met de 2 Nebula's en de Cruiser leek buiten het gevecht te blijven en begon scherp in te draaien om zich op de flank van een van de Nebula's te storten. De squadrons vlogen als vuurvliegen overal tussendoor en richten zich op de inkomende rebel squadrons.









Na de 3e ronde


 Na de passage kon de schade worden opgenomen. De rebels waren een Nebula kwijt en de Empire moest de Gladiator inleveren. De overige schepen waren hun shields kwijt en hier en daar was hull damage uitgedeeld. Door het rollen en rerollen duurde de derde ronde langer dan normaal. In de dogfight waren de Imperial piloten superieur aan de rebels en kon de jacht op de rebelschepen beginnen. Gezien de positie van de schepen was de kans heel klein dat de schepen nog  bij elkaar in de buurt zouden komen.










Na de 4e ronde

 De grotere schepen waren de dans om om elkaar heen te draaine begonnen. Het enige schip dat nog wat actie had was de Light Cruiser die samen met Morna Kee de laatste rebel squadrons op ging ruimen.
Maarek Stele en het TIE Defender Squadron probeerde zich in het pad van de ontsnappende rebelschepen te plaatsten om nog een paar laatste schoten te kunnen lossen.















De 5e ronde

Darth Vader had de ISD goed (of net) onder  controle. Het is zeker 3 keer nagemeten door de rebel commander maar de ISD bleef op het speelveld. Millimeter werk maar op de speelmat is op de speelmat 😁.
Samen met de Light Cruiser had Morne Kee het laatste rebel squadron aan stukken geschoten. Maarek Stele en het TIE Defender Squadron waren nog steeds op jacht naar de MC-80. Maar er is meer oefening nodig om goed in het pad te komen van een vluchtend schip.



















Na de 6e ronde

De ISD lande netjes op de Death Star maar de MC-80 was helaas ontsnapt. Maarek Stele en het TIE Defender Squadron hadden niet genoeg schade gedaan maar waren zelf ongeschonden.
Na het tellen van de punten was het een minimale overwinning voor de Empire 224 vs 244.















Analyse

Na de batles om de draai te oefenen was het een verademing om er een keer vol in te gaan. Een ISD is een imponerend schip op het speelveld en het nemen van het risico om de focus te leggen om veel dobbelstenen op korte afstand en zoveel mogelijk rerolls te doen was verschrikkelijk leuk om te doen. Door de kosten van de ISD is het lastig kiezen welke kaarten gebruikt kunnen worden om upgrades op schepen te plaatsen wat weer als voordeel had dat het verlies van een schip geen kostbare gevolgen heeft.  Of deze lijst ooit verder geperfectioneerd zal worden lijkt op dit moment klein maar het was een leuke avond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten